Są trzy
zasady, które trzeba przyjąć aby stać się profesjonalistą...
...profesjonalistą
w śpiewie, w grze na instrumencie czy też w jakiejkolwiek innej
dziedzinie. Są to: Chęć, wiara i praca ucznia. Zadaniem instruktora
natomiast jest wskazywanie drogi, która będzie kierunkowskazem w którą
stronę iść i jak pracować aby zachowywać higienę głosu, zdrowie, oraz
efektowność w rozwijaniu wokalistyki. Instruktor pokaże Ci zasady i tajniki
śpiewu , do których samemu dochodzi się dłużej, ciężej i czasami może po
„krzakach”.
W śpiewie na
etapie I roku kształcenia głosu,
określa
się skalę głosu i jego zakresy, omawia się położenie oraz funkcje oddechu i
przepony, która ma ważny udział w śpiewie, gdyż trzeba wiedzieć, że
śpiewamy nie krtanią a przez krtań, że ton wytwarzamy jest z wydechu,
poruszającego wiązadła głosowe produkując dźwięk. Miejsca, które
współpracują z przeponą i krtanią, to pomieszczenia zwane rezonatorami
takie jak np. gardło, nos, czoło. Mają one za zadanie zmieniać kolor głosu
i wpływać na wysokość dźwięku (np. dźwięk wysoki znajdzie się w
rezonatorach mniejszych, natomiast dźwięk niski taki jak np. z waltorni
lub kontrabasu, znajdzie się w rezonatorach większych)
Przez cały
okres kształcenia systematycznie, stopniowo i sukcesywnie
doskonalę w nauce śpiewu dykcję i przede
wszystkim słuch muzyczny. To właśnie od intonacji głosu zależy czy
wszystkie elementy wokalne będą przekazywać profesjonalność. Ważna jest
także praca nad umiejętnością własnej interpretacji utworów poprzez
takt, rytm, tempo, akcenty, frazowanie, artykulację, słowo, dynamikę oraz
styl i szczególnie istotny jest rozwój inwencji twórczych, które
wykształcamy poprzez improwizację wokalną.
Podczas
kształcenia wokalnego w Studio Artystycznym „Syjud”, nacisk kładę
także na inne formy kształcenia artystycznego tj. teorię, pracę w
zespołach oraz występy artystyczne w celu poszerzenia zdobytej wiedzy,
spotkań z innymi instrumentalistami czy wokalistami, podzielenia się
doświadczeniami, sprawdzenia siebie, wykształcania umiejętności współpracy
czy uatrakcyjnienia przygotowanego tematu do realizacji. Zajęcia i tym
podobne spotkania odbywają się w ramach godzin rocznego kursu kształcenia.
Barbara Syjud-Kwaśniewska - trenerka głosu
Naukowcy
mówią, że uczestnictwo w życiu kulturalnym zwiększa procent inteligencji,
wartość osobistą i pewność siebie a sam śpiew pobudzając przysadkę
mózgową, wywołuje endorfinę - hormon szczęścia i zadowolenia z życia. Zatem
ŚPIEWAJMY jak najwięcej!!!!
Wiadomości teoretyczne dla uczących się śpiewać
1)
Części układu oddechowego:
GÓRNE
DROGI ODDECHOWE
a)
zatoki czołowe
b) jama
nosowa
c) zatoki przynosowa
d) jama ustna
e)
gardło
DOLNE
DROGI ODDECHOWE
a)
krtań
b)
tchawica
c)
oskrzela
d)
płuca
e)
przepona
2)
Położenie strun głosowych, ich funkcja i budowa:
a) Właściwe
narządy głosotwórcze człowieka mieszczą się wewnątrz krtani, napięte
miedzy chrząstka tarczowatą a chrząstkami nalewkowatymi.
b)
Zbudowane są z mięśnia głosowego i wiązadła głosowego, pokrytych
śluzówką, której wolne brzegi tworzą fałdy głosowe.
c)
Struny głosowe są też zwane wargami głosowymi, wiązadłami lub
fałdami
d)
Zamknięte odgrywają funkcje śpiewania i mówienia, natomiast otwarte
są podczas oddychania.
3)
Nasada i jej istotna funkcja:
Nasada to przestrzeń położona powyżej strun głosowych. Ma ona podstawowe
znaczenie jako narząd artykulacyjny i rezonator sygnałów dźwiękowych mowy
i śpiewu człowieka.
4)
Omówienie
ołożenia krtani w procesie oddychania dynamicznego. Jakie położenie
jest właściwe?
Oddychanie dynamiczne opiera się przede wszystkim na oddychaniu brzusznym
i piersiowym. Głównymi mięśniami warunkującymi ten sposób oddychania jest
przepona i mięsnie tłoczni brzusznej. Krtań podczas fonacji powinna być
obniżona aby rozszerzyć (powiększyć) rezonator i żeby udostępnić wydobycie
dźwięku na nasadę. Obniżenie następuje jednocześnie, kiedy podnosimy
podniebienie miękkie i rozluźniamy żuchwę. Krtań obniżona daje nam
powiększenie rezonatora i swobodne otwarcie.
5)
Położenie i funkcja przepony:
a)
Przepona to cienki mięsień oddzielający jamę brzuszną od jamy klatki
piersiowej. Ma on kształt kopuły zwróconej wypukłością ku górze. Znajdują
się w niej dwa otwory przez które przechodzą arterie (naczynia krwionośne)
i inne układy pokarmowe. W przeponie odróżnia się części : lędźwiową,
żebrową i mostkową. Przepona to miesień oddechowy i element tłoczni
brzusznej.
b) W
śpiewaniu stosujemy oddech brzuszno-dolno-żebrowy.
Etapy podczas oddechu:
I /
Szybki i cichy wdech, nabieranie powietrza najniżej płuc, wybrzuszenie
się przepony kopułą w dół.
II/
Zatrzymanie aparatu tłoczni na ułamek sekundy i podparcie.
III/
Wydech sterowany.
6)
Tłocznia brzuszna.
To silna
elastyczna ściana stanowiąca mięśnie brzucha, które mogą się kurczyć lub
rozciągać. Ma to zasadnicze znaczenie dla oddychania. Są trzy typy
oddychania: brzuszny, piersiowy i mieszany.
7)
Mięśnie oddechowe mające znaczenie dla oddychania dynamicznego.
Głównymi
mięśniami oddechowymi są mięśnie klatki piersiowej (głębokiej warstwy)
oraz przepona.W głębokiej warstwie mięsni klatki piersiowej znajduję się
mięsnie międzyżebrowe zewnętrzne, wewnętrzne, najgłębsze, podżebrowe,
mięsnie poprzeczne. Mięsnie międzyżebrowe zewnętrzne należą do mięśni
wdechowych, wewnętrzne do wydechowych.
8)
Pojecie rejestrów:
Rejestr
to część skali dźwiękowej głosu o charakterystycznej barwie. Rejestr
wysoki, średni, niski lub rejestr głowowy, piersiowy, mieszany.
9)
Skala głosu dorosłych:
Sopran h-c3
Mezzosopran g-g2
Alt e-e2
Tenor H-c2
Baryton
G-g1
Bas E-e1
10)
Skala dzieci:
☺3-latki
d1 –a1
☺4-latki
d1 –h1
☺5-latki
d1 – c2
☺6-latki
d1 – c2 (c1 –d2)
11)
Czas trwania wdechu i wydechu podczas oddychania statycznego:
Czas
trwania wdechu i wydechu podczas oddychania statycznego jest prawie równy
śpiewu, ale bardziej regularny. Podczas emisji głosu wdech jest krótszy a
wydech przedłużony i pogłębiony więc oddychamy wówczas nie tak regularnie.
12)
Wygląd strun głosowych podczas pięknej fonacji:
Wygląd
strun głosowych zmienia się podczas mówienia oraz podczas śpiewania. W
zależności od potrzeby fonacyjnej, ruch ich obejmuje cała strunę lub jej
część, w zależności od masy. Im mniejsza struna, tym bardziej maleje
częstotliwość drgań i odwrotnie.
|